ممکنه فکر کنیم که دوش صبحگاهی ما رو سر حال و پُرنشاط می کنه، اما اگه عکس اون اتفاق بیفته چه؟ نحوه ی دوش گرفتنِ ما با شرایط فیزیکیِ بدن مرتبطه، دوش گرفتن، می تونه ما رو واسه خواب و یا واسه شروعِ روزی پرتلاش و پرنشاط، آماده کنه. این مقاله، نحوه ی درستِ دوش گرفتن صبحگاهی رو واسه روزهای کاریِ پُرمشغله، توضیح می ده که می تونه شما رو سرحال تر کنه.

شما حدود ۴۰۰۰ ساعت از زندگیِ بزرگسالی تون رو در حال دوش گرفتن هستین، شاید بیش تر از زمانی که واسه مطالعه، ورزش یا تماشای تلویزیون اختصاص میدید. اما این احتمال هست که اونو اشتباه انجام بدین.

اگه دوش صبحگاهی می گیرین، شاید فکر می کنین که شما رو واسه اون روز پُر انرژی می کنه، اما می تونه اثری برعکس داشته باشه.

چه جوری دوش بگیرین تا سرحال تر شید؟ " آموزشی

واقعا پزشکان، دوش آب گرم رو واسه کسائی که مشکل به خواب رفتن دارن، پیشنهاد می کنن تا به اونا کمک کنه که راحت تر بخوابن. چون که قرار گرفتن در خطرِ هوای خنک بعد از حمومِ گرم، دمای بدن رو یهویی کم می کنه و به ذهن آرامش می ده. این کار واسه زمانی که می خواید بخوابید مناسبه نه شروعِ روزتون.

چه جوری دوش بگیرین تا سرحال تر شید؟ " آموزشی

اگه قصدتون اینه که با دوش صبح بعضی وقتا، بیدار شید، باید یک تغییر ۹۰ ثانیه ای بسازین.

راز ماجرا در ایجاد تضاده. روش کار به این صورته:

زمانی که کارای نظافت عادی رو انجام دادین، آب رو تا آخر سرد کنین و حدود ۳۰ ثانیه زیر اون بایستید. اگه لازم بود، نفس نفس بزنین یا فریاد بکشین (بعضی میگن این کار کمک می کنه).

چه جوری دوش بگیرین تا سرحال تر شید؟ " آموزشی

بعد از ۳۰ ثانیه، آب رو تا جایی که می تونین گرم کنین و ۳۰ ثانیه زیر اون بایستید. این کار عُروق رو باز می کنه، جریان خون رو افزایش می ده و حس کاملی از سرزندگی و نشاط رو بر می انگیزد.

در آخر، جدا از اینکه این کارا یک بار دیگر هم زیر آب یخ برید. این کار همیشه باید با آب سرد تموم شه.

شاید از خود بپرسید: «به چه دلیل باید اول صبح اینجور سختی ای به خود بدهم؟» چون واقعا جواب می ده.

آب درمانیِ گرم و سرد، هزاران ساله که استفاده می شه. در فنلاند، سونا خوش گذرانی به حساب نمیاد، بلکه ضرورته. این کشور با جمعیت ۵ میلیونی، ۲ میلیون سونا داره و ۹۹ درصد از فنلاندیا، کمه کم هفته ای یک بار از امتیازات آرامش بخشِ سونا استفاده می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟

فکر می کنم که فنلاندیا و تحقیقات علمی، تأیید بیشتری رو واسه پیشنهاد ما جفت و جور می کنن. بررسیا نشون دادن که آب درمانی از راه موارد زیر به سلامت و سوخت وساز بدن کمک می کنه:

۱. کاهش استرس

در تحقیقی که به وسیله مجله پزشکی Free Radicals انجام شده، با بررسی وضعیت بدنی ۱۰ فرد سالمی که به طور منظم در آب یخ شنا می کردن، مشخص شده که انجام اینجور فعالیتی، مقاومت بدن رو در برابر فشارهای بیرونی افزایش می ده. هنگام ایجاد یک کار و کاسبی هم، مقابله با فشارها، واسه شفافیت ذهن ضروریه.

۲. سیستم ایمنی قوی تر

مطالعه دیگری نشون داده که دوش آب سرد به شکل روزانه، تعداد گلبولای سفیدِ خون رو (واسه مقابله با مریضیا) افزایش می ده. بدن در سعی واسه گرم کردن خود، سرعت سوخت و ساز رو سرعت دادن و سیستم ایمنی رو فعال می کنه و پس گلبولای سفید بیشتری آزاد می شن.

۳. بهبود گردش خون

سرخ رگا و سیاه رگا زمانی که در خطر آب سرد قرار می گیرن، منقبض می شن. تنگ شدنِ موقتی، فشار خون رو بالا می بره که واسه سلامت قلب و عروق فوق العاده.

۴. افزایش توانایی سوزاندن چربی

تحقیقات نشون دادن، جذب گلوکزی که پس ی سرما به وجود میاد، سلولای چربیِ قهوه ای رو می سازه که گرما ایجاد کرده، انرژی آزاد می کنن و شما رو لاغر نگه می داره.

۵. کمک به جنگ با افسردگی

یافته های تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشون داد که دوش آب سرد، سیستم عصبی سمپاتیک رو تحریک می کنه و مقدار بتا-اندورفینِ خون رو افزایش می ده. بتا-اندورفینا پیامای الکتریکیِ مؤثری رو از عصب محیطی که به مغز متصله، مخابره می کنن که می تونه اثر ضد افسردگی، داشته باشه.

هنگامی که این عادت جدید رو امتحان می کنین، باید انتظار سختی و مشکل رو داشته باشین، اما به همون مقدار هم آماده باشین که روز خود رو با سرحالی بیشتری نسبت به هر وقت دیگری، شروع کنین.

منبع : entrepreneur

 


دسته‌ها: آموزشی