این روزا واسه خیلی از حرفه ایا، لینکد ین (Linkedin) وسیله موثری در شبکه سازی شغلیه. بدون شک کارفرمای آینده تون یا کسی که تازه می خواد با شما آشنا شه، قبل از ملاقات تون نگاهی به پروفایل تون در لینکد ین میندازه. واسه حفظ رابطه با همکارانی که با اونا رابطه دوستی ندارین ولی می خواید رابطه حرفه ای تون رو حفظ کنین، لینکد ین انتخاب مناسبیه. در این مقاله می خونین که چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشین.

 

اما چیجوری میشه یک پروفایل خوب در لینکدین داشت؟ اگه این راهنماییای ساده رو دنبال کنین نوشتن پروفایل رو کار بسیار ساده ای پیدا می کنین.

اصل مهم

لینکدین یک وسیله ارتباطی حرفه ایه و با فیسبوک فرق می کنه. لازم نیس مثل فیسبوک استاتوس تون رو منظم عوض کنین ( معمولا وقتی پروفایل تون رو زود به زود به روزرسانی می کنین این طور برداشت می شه که دنبال شغل هستین). عوضش باید خودتون رو حرفه ای معرفی کنین؛ یعنی یک پروفایل کامل، بدون اشتباهات دستوری و نگارشی ارائه بدین.

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

عکس پروفایل

دو طرز فکر اصلی در مورد به کار بردن عکس پروفایل هست.

اونا که از لینکدین در درجه اول واسه استخدام استفاده می کنن عکس تعیین نمی کنن. کلا، در کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس کسی واسه رزومه ی شغلی خود عکس قرار نمی ده، چون مردم معمولا طبق تصویر، به شکل ناخودآگاه بی عدالتی قائل می شن. با این حال در این کشورها نصف حسابای لینکد ین عکس دارن. این نشون می ده که کاربرد ساده ی لینکدین استخدام نیس، بلکه روشی واسه ایجاد رابطه با افرادیه که از قبل می شناسین یا واسه ایجاد رابطه با شبکه ارتباطی اونا. در این مورد داشتن عکس مهمه، چون اگه مطمئن نباشید که کسی رو می شناسین یا نه، یک نگاه به عکس اون، شما رو مطمئن می کنه.

اگه تصمیم گرفتید واسه حساب تون عکس بذارین، عکسی رو انتخاب کنین که سر تا شونِهاتون در اون مشخص باشه، لبخند بر لب داشته باشین و حرفه ای به نظر برسین. از آواتار و لوگو استفاده نکنین، چون نشونه واضحی از کمبود اعتماد به نفسه.

اصل مطلب: عکس تون کمک می کنه بقیه شما رو به یاد بیارن. عکسی جدید و حرفه ای رو انتخاب کنین.

عنوان (Headline)

این بخش به معنی ی سکوی پرتاب شخصی شماس: توضیح شما از خوتان در ۱۲۰ کلمه یا کمتر. حتما نباید شغل تون رو در این بخش بنویسین، به ویژه اگه دنبال شغل دیگری می گردین.

اصل مطلب: عنوان اولین چیزیه که مردم می بینن. پس مطمئن شید که اثر ساده ی درستی می ذارین.

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

خلاصه (Summary)

بخش خلاصه وقتیه تا خودتون رو نشون بدین. بعد از عنوان، خلاصه قسمتی از پروفایل شماس که همه اونو می خوندن و باید نشون بده که شما کی هستین و در چه زمینه ای تخصص دارین. ظرفیت ۲۰۰۰ کلمه، فضای زیادی واسه خلاقیت به شما می ده.

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

کلیشه و بیهوده گویی رو از خلاصه تون دور کنین. طوری شروع کنین که گویی می خواید خودتون رو به آشنایی که اتفاقی در یک مهمانی ملاقات کردین معرفی کنین. اگه در این موقعیت می گین: «من معمار هستم.» پس نباید در پروفایل تون بنویسین: «مشاور پیشگام صنعت عمارت سازی، مشتاق ظرافت چشمی و نوآوری طراحی»! سادگی و وضوح کلام رو مثل گفتگو حفظ کنین.

روی دستاوردهای تون تمرکز کنین و نقطه جذابیت ویژه ی خودتون رو به زبانی ساده و قابل درک عرضه کنین. مثلا: «من یک معمار هستم که باور دارم ساختمانا رو باید واسه زندگی و استفاده ی مفید ساخت. من سعی می کنم ساختمانایی طراحی کنم که جدا از اینکه زیبایی، موثر هم باشن. این پروژه (نام پروژه) و این پروژه (نام پروژه) نمونه هایی از کار منه که انتخاب ی جشنواره ی صنعتی … (نام جشنواره) شده.»

حتما کلید واژهایی رو که مردم در گوگل جستجو می کنن به کار ببرین تا وقتی کارفرمایی به دنبال یک کاندیدا واسه شغل ایده آل شما می شه، احتمال بیشتری داشته باشه که به شما برخورد کنه.

اصل مطلب: همه خلاصه شما رو می خوندن، پس مطمئن شید که تموم چیزی که می خواید درباره تون بدونن رو در اون گذاشته اید. کلیدواژها رو در اون بذارین، ولی حواس تون باشه از کلیشه ها پرهیز کنین.

تجربه (Experience)

پروفایل لینکد ین شما باید مثل رزومه شما شامل تموم گذشته کاری در رابطه شما باشه، با این حال احتیاجی به وارد کردن همه جزئیات نیس. هم در عنوان و هم در توضیح از کلیدواژها استفاده کنین تا کارفرمایان بتونن خیلی راحت شما رو پیدا کنن.

لازم نیس همه کارای جزئی که در تعطیلات یا آخر هفته ها انجام دادین رو بنویسین، ولی نباید در تاریخچه شغلی تون چیزای مهم رو از قلم بندازین.

ضرورتای عملی: وقتی بخواهید با کسی رابطه برقرار کنین، لینکد ین از شما سوال می کنه که اونو از کجا می شناسین. اگه قبلا با هم همکار بودین، باید بتونین محل اونو از لیست بلند بالای همه جاهایی که قبلا کار کردین پیدا کنین. اگه یکی از اینجاا رو از قلم بندازین بخش بزرگی از شبکه ارتباطی تون رو از دست میدید.

اصل مطلب: حتی اگه فقط خلاصه ای از کاراتون رو ارائه میدید، همه جاهایی که کار کردین رو بنویسین.

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

مهارت ها و تأییدیها (Skills and Endorsements)

در این بخش سؤال اصلی اینه که لینکد ین واسه شما ابزاری واسه استخدام شدنه یا یک شبکه ارتباطی.

اگه دنبال شغل هستین، شغل ایده آل و شرایط و پیش احتیاجای اونو در نظر بگیرین. اگه اون شرایط رو دارین، اونا رو در پروفایل تون بنویسین. سعی کنین از اصطلاحات عادی استفاده کنین تا کسی که اونا رو جستجو می کنه، بتونه سریع بهش دسترسی پیدا کنه. با این حال تا حد ممکن دقیق باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری ذهن های بسته بقیه رو واسه پذیرش ایده هامون باز کنیم؟

زیاد نگران تاییدیها نباشید. وقتی که در لینکدین با افراد رابطه برقرار می کنین از اونا خواسته می شه مهارتاتون رو تایید کنن. اونا می تونن از بین مهارتای مختلف، موارد مورد نظر خود رو انتخاب و صلاحیت شما رو در اون موارد تایید کنن. لینکدین مهارتاتون رو به شکل اتوماتیک طبق تعداد تاییدیهایی که گرفتین منظم کرده و نمایش می ده، با این حال می تونین از امکان مدیریت تاییدیها استفاده کنین و تا حدی بر نحوه ی نمایش اونا کنترل داشته باشین. اگه بخواهید مهارت خاصی در پروفایل شما بالاتر نشون داده شه، می تونین از مخاطبان خود در لینکدین خواسته کنین لیاقت شما در اون مهارت رو تایید کنن.

اصل مطلب: مهارت ها رو به عنوان کلیدواژهایی در نظر بگیرین که استخدام کنندگان اونا رو واسه یافتن فرد مورد نظر خود سرچ می کنن.

تحصیلات (Education)

وقتی چند سال سابقه کار داشته باشین لازم نیس حتما توصیفی از مدرک تون و رابطه و تناسب اون با کار تون ارائه بدین. ولی حتما کمه کم عنوان و نوع مدرک تون رو مشخص کنین.

اصل مطلب: وقتی واسه اولین بار شروع به کار می کنین تحصیلات مهم ترین بخش در رزومه ی شماس. ولی اگه تجربه دارین، تجربه شما مهم تره.

علایق (Interests)

قانون کلی اینه که سرگرمی هاتون رو ننویسید.

نوشتن سرگرمیا و تفریحات مربوط به اوقات فراغت در پروفایل لینکد ین یا ناشیانه به نظر خواهد رسید یا خسته کننده. به «دوستان فیسبوکی تون» بگید که عاشق خونواده تون هستین، نه به شبکه ارتباطی تون در لینکد ین! همیشه زندگی حرفه ای تون رو از زندگی خانوادگی و سرگرمیای اون جدا نگه دارین.

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

اما علایق حرفه ای تون رو بنویسین، مثلا اینکه در مورد ی خاصی تخصص دارین، دوره ای رو کذرونده اید یا کار داوطلبانه ای انجام دادین.

اصل مطلب: این بخش رو حرفه ای و مربوط به زمینه کاری بنویسین.

ایجاد رابطه با کاربران

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

راه های زیادی واسه ساختن یک شبکه ارتباطی در لینکد ین هست.

اگه به لینکد ین دسترسیِ لازم رو بدین، به طور خودکار مخاطبان شما رو دعوت می کنه تا با شما رابطه برقرار کنن. اما شاید بین مخاطبان تون دوستان زیادی داشته باشین که نخواهید با اونا رابطه حرفه ای برقرار کنین؛ در این صورت بهتره گزینه دعوت خودکار لینکد ین رو غیر فعال کنین و به شکل دستی با مخاطبان موردن ظر خود رابطه برقرار کنین.

از امکان جستجو هم می تونین استفاده کنین. وقتی چند رابطه برقرار کردین، لینکد ین طبق اطلاعات مشترک اونا، افراد دیگری که ممکنه بشناسین رو پیشنهاد می کنه.

همیشه وقتی می خواید رابطه برقرار کنین یک پیام شخصی به طرف مقابل بفرستید، نه فقطً پیام پیش فرضی که خود لینکدین از طرف شما واسه افراد می فرستد. شاید واسه دوستانتان فرقی نداشته باشه، ولی یک همکار قدیمی ترجیح می ده شروع رابطه دوباره شخصی تر باشه. مثلا می تونین پیام ساده ای مثل این واسه اونا بفرستید: «مدت زیادیه که همدیگه رو ندیده ایم. با دیدن پروفایلت فکر کردم خوبه از این راه با هم در رابطه باشیم.»

اخطار! قانون مرگبار!

هیچوقت در لینکدین با کسائی که نمی شناسید رابطه برقرار نکنین. این یک شبکه ارتباطی حرفه ای واسه شماس و شکست یا موفقیت تون بستگی به مخاطبان تون داره. ممکنه بقیه از شما بخوان واسه افرادی که نمی شناسید در لینکدین پیشنهاد بنویسین یا مهارتای اونا رو تایید کنین. اگه این افراد رو نشناسید نمی تونین این کار رو انجام بدین.

اصل مطلب: با همکاران قدیمی و فعلی، همکلاسیا و دوستانی که می خواید با اونا رابطه حرفه ای داشته باشین رابطه برقرار کنین، اما با کسائی که نمی شناسید هیچوقت!

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

پیشنهادا (Recommendations)

بخش پیشنهادا بخش جالبیه. بعضی از کافرمایان اهمیت زیادی واسه اون قائل می شن، با این حال خیلیا هیچ پیشنهاد نامه ای ندارن. اگه به طور جدی دنبال کار می گردین، خوبه از کسائی که با اونا کار کردین و همکاری شما واسه شون مهم بوده بخواهید واسه شما پیشنهاد ای در لینکدین بنویسن. اما به هر حال بهترین پیشنهاد نامها اونایی هستن که بدون خواسته و اختیاری داده می شن.

اصل مطلب: اگه دنبال شغل هستین، یکی دو پیشنهاد نامه داشته باشین تا نشون بده که بقیه کار شما رو آزمایش کردن.

اطلاعات تماس (Contact details)

اگه می خواید صاحبان مشاغل با شما تماس برقرار کنن، باید اطلاعات لازم رو به اونا بدین.

اگه نگران امنیت اطلاعات یا مزاحمتای احتمالی هستین، تنظیمات بخش امنیت رو بازبینی کنین و مطمئن شید که تنها راه رابطه با شما از راه لینکد ین باشه.

اصل مطلب: اگه این اطلاعات رو ارائه نکنین کسی نمیتونه با شما رابطه برقرار کنه.

قدم بعدی

چه جوری در لینکد ین یک پروفایل حرفه ای داشته باشیم؟ آموزشی

ساختن پروفایل لینکد ین تنها قدم اول واسه ورود به بازار کاره. مرحله بعد استفاده از اینه. از مخاطبان تون بخواهید شما رو به بقیه معرفی کنن و عضو گروه هایی شید که دوست دارین با اعضای اونا آشنا شید.

با وجود اینکه داشتن یک پروفایل عالی در لینکدین وسیله مهمی واسه جستجوی شغله، اما به تنهایی واسه به دست آوردن شغل کافی نیس. یادتون باشه واسه اینکه در لینکد ین موفق باشین جدا از اینکه داشتن یک حساب کاربری حرفه ای، باید بتونین به شکل حرفه ای از اون استفاده کنین.

منبع : skillsyouneed.com


دسته‌ها: آموزشی